Zinloos geweld, het moet stoppen

Afgelopen week is er een jongen uit mijn klas in elkaar geslagen. Vanuit het niets, omdat hij niets deed. De daders hebben met stenen naar hem gegooid en hebben hem geslagen. Wat heeft ‘Mees’ verkeerd gedaan met over een fietspad fietsen ?

Zinloos geweld is nog altijd een probleem in Nederland. Er zijn verschillende fondsen met hulplijnen, (zoals StichtingTegenZinloosGeweld) maar dit  is niet genoeg. Een samenleving zonder zinloos geweld begint bij jezelf. En ik denk dat de meeste mensen die op deze blog komen niet de types zijn die iemand zonder reden in elkaar boksen, maar wij kunnen ook helpen.

Voor de mensen die niet aan zinloos geweld doen is het moeilijk er iets tegen te doen. Maar het kan wel. Bijvoorbeeld door het op te nemen voor de slachtoffers zoals ‘Mees’. En dan moet je de Moed hebben om op de daders af te stappen en te zeggen dat ze moeten stoppen. Dit is moeilijk, ik zou het persoonlijk ook niet doen en liever ergens een straatje om fietsen, maar ik heb mezelf voorgenomen om als ik zoiets zie gebeuren, er op af te gaan.

Waarom zinloos geweld gebeurt is eigenlijk niet duidelijk, maar vaak is het (bij jongeren, of onder alcohol invloed) een geval van groepsdruk. De leider van het groepje zegt bijvoorbeeld dat ‘we die “mongool” even wat gaan laten voelen’. De volgers durven geen nee te zeggen en de leider heeft deze opmerking alleen gemaakt om zich stoer voor te doen.
Ben je in zo’n situatie de volger? Probeer nee te zeggen, eerst zullen alle leden je misschien uitjoelen, maar als ze ’s avonds in hun bed liggen en spijt hebben, dan, ja echt, zullen ze bewondering voor je hebben.

Vat dit niet op als kritiek of opdringerige mening, ik moest gewoon even kwijt dat ik zinloos geweld ook écht zinloos vind. Ik vind gewoon dat het moet stoppen, maar als je anders van mening bent mag dat. We leven tenslotte in een vrij land.

Als laatste nog een liedje wat ik zelf best wel mooi vind en ook speciaal voor dit onderwerp is gemaakt door Lange Frans en Baas B:

One thought on “Zinloos geweld, het moet stoppen

  1. Ik ben het compleet met je eens dat dit moet stoppen. In de zomer is een bekende van mij doodgeslagen (Glenn van Haen, misschien heb je het op het nieuws gezien). Echt erg dat dit gebeurt, ik vraag me af waar het allemaal voor nodig is. Helaas denk ik niet dat het ooit zal stoppen, pfff..

Geef een reactie

