Kaarsjesbakje: hele simpele DIY

Wat geniet ik toch altijd van kaarsjes. Dit klinkt misschien raar, maar kaarsjes maken een kamer meteen zó veel gezelliger. Je kamer ruikt ook meteen lekker naar (geur)kaars. Ook is het licht veel zachter dan een  dat van een lamp, dus je ziet er  beter uit, haha. Ik laat jullie vandaag een hele simpele DIY zien, over hoe je zelf een gezellig bakje met kaarsjes maakt. Je bent er hooguit tien minuutjes mee bezig, het gaat meer om het eindresultaat. Ik ben alleen al een tijdje het geheugenkaartje van m’n camera kwijt, dus ik heb de foto’s gemaakt met mijn iPod. De kwaliteit van de foto’s is hierdoor nogal slecht, maar ik wilde dit toch graag aan jullie laten zien, en heb besloten toch maar m’n iPod te gebruiken.

Dit is een foto van het eindproduct die ik met Instagram heb gemaakt. Ziet het er niet supercute uit?

De benodigdheden:

Een bakje. Het maakt niet echt uit van wat voor materiaal het bakje is, zolang het maar geen papier is. (; Ik heb een houten bakje gebruikt. Je kan je bakje nog een kleurtje geven als je dat graag wilt, maar ik vind het natuurlijke van het hout wel mooi, dus verf ik het verder niet.

Kaarsjes. Natuurlijk kan je geen kaarsjesbakje maken zonder kaarsjes. Ga liever voor kaarsjes in potjes dan voor losse waxinelichtjes. Het ziet er gezelliger uit, en bij waxinelichtjes heb je de kans dat je er tegenaan stoot, en dat dan overal kaarsvet licht. Je kan natuurlijk wel een waxinelichtje in een waxinehouder/potje doen. Ik heb ook een sneeuwmankaarsje, om alvast een beetje in de kerststemming te komen. 🙂

Een stuk stof. Dit wordt de ondergrond voor je bakje. Hierop ga je de kaarsjes zetten. Het maakt niet uit wat voor stof. Maak het zo vrolijk of simpel als jij het wilt! Ik ga voor een transparant wit stuk stof met glimmende strepen als detail. Hierdoor houd ik mijn ondergrond een beetje rustig, zodat de kaarsjes meer ‘knallen’.

Een wierookhouder. Dit hoeft niet persé, maar het is een optie die ik aan jullie wilde laten zien. Als je geen fan bent van wierook hoef je dit er natuurlijk niet bij te doen, maar als je het wel lekker vindt is het misschien leuk om je wierook voortaan bij je kaarsjes te branden.

Eventuele decoraties. Dit is ook een optie. Met alleen kaarsjes is het misschien een beetje vol (als je elk plekje opvult met een kaarsje), of juist weer te leeg (als je gewoon niet zoveel kaarsjes neerzet een je een heel groot stuk overhebt). Kleine decoraties zijn een manier om je bakje een beetje bijzonder te maken. Ik heb een glazen potje met stenen uit Ibiza die ik deze zomer verzameld heb, wat losse stenen en een glazen ‘beeldje’. Het beeldje is een kubus van glas, met erin een katje. Ik weet niet precies hoe ze dit maken, maar ik vind het wel een grappig beeldje, en vroeger was ik helemaal kattengek, dus het past wel bij me.

Hoe ga je te werk:

Het is eigenlijk heel erg simpel. Eerst vouw je het stukje stof zo, dat het in het bakje past. Als je wilt kan je het op maat knippen en daarna afwerken met de naaimachine, maar voor het gemak heb ik het gewoon opgevouwen.

Daarna zet je al je spulletjes er in. Plaats alles lekker waar jij het wilt. Bedenk wel waar je het bakje gaat neerzetten, en welke kant voor en welke kant achter komt. Het is handig om bijvoorbeeld de hoge dingen achter te zetten, en de lagere dingen voor, zodat je alles kan zien, en er bijvoorbeeld niet iets verstopt zit achter een hele grote lange kaars. (Die lange roze kaars hier in de foto heb ik later toch maar vervangen, want het zag er een beetje raar uit.)

Dit was dus mijn eindresultaat. Ik ben er heel tevreden mee. Het bakje geeft echt een gezellige touch aan mijn bureau en kamer. Hopelijk vond je het een leuke DIY!

3 thoughts on “Kaarsjesbakje: hele simpele DIY

Geef een reactie

