‘Beter’ snacken

Iets waar ik de laatste tijd weer een beetje aan denk, is al dat lekkere snoep dat de komende maanden mijn buikje zal gaan binnentreden. Ik ben totaal niet iemand die moeilijk doet over calorieën, maar rond deze tijd van het jaar zie je al die lekkere snoepjes nog wel eens terug komen in de vorm van getallen op de weegschaal. Niet alleen dit is een nadeel, ik heb ook nog eens dat mijn huid onrustiger wordt van vetter eten. Ik weet dat heel veel mensen zeggen dat dit maar een fabel is, en dat je lekker kan dooreten, maar dit is niet aan mijn huid terug te zien. Ik heb normaal alleen wat kleinere bobbeltjes op mijn kin, maar als ik dan weer eens patat gegeten heb, steekt zo’n grote witte zijn lelijke kop nog weel eens op. Om al deze redenen leek het mij wel leuk om een post te maken over betere snacks. Denk hierbij niet aan rauwe wortels of andere groentes, maar bijvoorbeeld aan lekkere sappige aardbeien. (:

Geen maaltijden overslaan
Wat veel mensen nog wel eens doen, is een maaltijd overslaan. Nu is dit totaal niet verstandig, want je gaat er alleen maar meer van snacken, omdat je toch je honger wilt stillen. En dan krijg je alleen calorieën binnen, en niet alle gezonde voedingsstoffen die niet in snacks zitten. Het is vooral niet slim om het ontbijt over te slaan. Misschien heb je dit gezegde wel eens gehoord: ontbijten als een keizer, lunchen als een prins en avondeten als een bedelaar. Hiermee wordt bedoeld dat je ’s ochtends het meest moet eten, om je door de dag heen te helpen, redelijk goed moet lunchen, maar wel minder dan je ontbijt, en niet heel veel moet avondeten. Dit laatste omdat je daarna al redelijk snel gaat slapen, waarbij je lichaam in een soort slaapstand gaat. Het is niet goed als je maag dan nog helemaal volzit met eten, terwijl je spijsverteringsstelsel niet gewoon kan werken.

Noten
Een goede snack voor als je honger hebt en je nog een tijdje niet gaat avondeten en je snoeppot je staat aan te kijken met een grijns van ‘ik weet wel dat je me wilt'(momenteel mijn probleem), zijn noten. Deze zitten boordevol met gezonde vetten (want je weet vast wel dat niet alle vetten slecht zijn) en zijn een bron van allerlei belangrijke voedingsstoffen. Vooral als vegetariër bieden deze lekkere vruchten een uitkomst. Omdat je bepaalde voedingsstoffen niet uit vlees (en vis) kan halen, is het belangrijk dat je vervangende producten vindt en gevarieerd eet. Na een handje noten is je buikje ook weer voor een tijdje gerustgesteld, dus het werkt vullend en er zitten goede stoffen in, wat mij betreft de perfecte snack!

Fruit
Natuurlijk is fruit niet te missen in het rijtje van gezonde en lekkere snacks. Nu snap ik dat je na elke dag een appel eten misschien een beetje gek wordt van al die appels, maar er zijn ook andere fruitsoorten die je in je fruitmand kan leggen. Mandarijnen zijn bij mij een favoriet. Lekker en ook makkelijk om mee te nemen als je ergens naartoe gaat. Een goede vervanger voor die appel dus. 😉 Verder zijn er natuurlijk allerlei lekkere fruitsoorten als aardbeien, kiwi’s, bessen en frambozen. Als je even de tijd neemt kan je natuurlijk ook een smoothie maken. Ik vind dit zelf heel erg leuk om te doen, en dan vooral in de zomer. Parasolletje en citroenschijfje erbij, en je kan je smoothie presenteren op een dienblaadje.

Minder snacks kopen
Wat vooral het probleem is bij mij, is dat het zo makkelijk is om aan snacks te komen, omdat het huis er vol mee ligt. Het is veel makkelijker om even een koekje uit de koektrommel te pakken dan om een hele sinaasappel te gaan schillen. Het gemakkelijke van snacks is denk ik bij meer mensen een probleem. Als je de snacks niet in huis hebt, kan je er ook niet makkelijk bij. Dan moet je eerst helemaal naar de supermarkt, en is het meestal aanlokkelijker om dan toch die sinaasappel te schillen. Natuurlijk kan je gewoon snacks blijven kopen, maar als je nou één pak koekjes koopt in plaats van drie, verhelp je denk ik al een groot deel van dit probleem.

Popcorn in plaats van chips
Een goede vervanger voor chips is popcorn. Het is nog steeds niet echt ‘gezond’, maar het is wel veel minder vet. Natuurlijk moet je hier ook niet teveel van eten, want zout is niet goed voor je als je er te veel van eet.

Natuurlijk zeg ik niet dat je helemaal niet mag snacken, het is juist fijn om deze maanden lekkere dingen te eten (laat die chocoladeletters en kerstkransjes maar komen!), maar als je de schade wilt beperken, zijn dit gewoon handige tips. 😉

Hier nog een makkelijk recept voor een lekkere aardbei banaan smoothie van smoothierecepten.com:

Ingrediënten

3/4 kop appelsap

1/2 kop natuur yoghurt

1 bevroren in stukken gesneden banaan

1 kop bevroren aardbeien

Bereiding

Giet het appelsap in de blender. Voeg de yoghurt toe en mix tot een gladde massa. Voeg de bevroren banaanstukken toe en de helft van de aardbeien. Mix wederom tot een gladde massa en dan voeg je het laatste gedeelte van de aardbeien toe. Daarna gewoon uitgieten in de glazen en veel plezier beleven aan deze overheerlijke smoothie.

One thought on “‘Beter’ snacken

  1. gelukkig lust ik geen snoep haha 🙂 maar ik ben dol op chocolade… ik eet het eigenlijk elke dag wel in grote aantallen, misschien vanavond toch maar een appeltje pakken?

Geef een reactie

