How to: leren en concentreren

School (en werk) is vol op begonnen. Je ziet je vrienden weer, en bent weer (of bijna) in het ritme. Meestal is de tijd na de vakantie een drukke tijd, proefwerken (en andere taken) vliegen om je oren. Soms zie je zelf het overzicht niet meer. Ben je benieuwd naar tips om school/werkstress te handelen en om je concentratie te houden? Lees verder!

tumblr_lruqwlz0Bc1qj1icoo1_500_thumb

Is je agenda echt té vol, en ontploft je hoofd van de dingen die je moet onthouden? Alleereerst: Adem in, Adem uit. Alles komt weer goed. Wat je dan doet is:

– Een lijstje maken.
Schrijf alles wat je die dag/week moet doen en schrijf erbij hoe lang je ongeveer over denkt te doen. Zo kan je ook andere (leuke!) dingen inplannen.

P1060647

– Pauzes
Neem voldoende pauzes (oké, hierboven heb ik maar 1 pauze…). Normaal wel meer, maar ook weer niet te veel. Als je eenmaal afgeleid bent duurt het 5 minuten tot je weer opperste concentratie hebt, als je lekker bezig bent hoef je dus niet om de 10 minuten een pauze te nemen. Gemiddeld hebben mensen een concentratie-spanningsboog van 3 kwartier, daarna kan je een pauze nemen.

– Concentratie
Over concentratie: zet je mobiel, computer, tablet, wat dan ook, uit. Dit zorgt ervoor dat je niet steeds wordt afgeleid door nieuwe berichten, likes, enz. Als je muziek wilt luisteren en het leid je niet af, kan dit, klassieke muziek helpt je zelfs om dingen goed te leren!
Zelf zet ik mijn apparaten niet uit, ik kan me namelijk nog goed concentreren met elektronica aan. Ik zit zelfs (bijna) elke middag met een van mijn beste vriendinnen on Skype/MSN. We helpen elkaar dan met huiswerk en vragen. Ook luister ik muziek als ik huiswerk maak, als ik leer doe ik mijn muziek uit.

tumblr_lsj75yuDe41qbv4sdo1_500_thumb

– ’s Avonds
Hou je avonden vrij voor leuke dingen en ontspanning. Je kan beter ’s middags je werk doen (met nog wat energie) dan ’s avonds uitgeput met hoofdpijn die woordjes proberen te leren. Als je dingen echt niet in je hoofd krijgt kan je het beter nét voordat je naar bed gaat nog even doorkijken. In bed denk je meestal (onbewust) aan hetgene wat je het laatst hebt geleerd. Zo leer je ongemerkt nog eventjes door.

– Maak en leerwerk
Wissel maak en leerwerk af, zo hoef je niet woordjes van 3 talen achter elkaar te stampen. Ook helpt het je concentratie te behouden als je verschillende vakken achter elkaar leert/maakt.

– Leer tips
Je leert het beste als je beide hersenhelften gebruikt. De linkerhelft onthoud vooral getallen, jaren, rekensommen. Je rechterhersenhelft onthoud onderandere ruimtelijk inzicht en creativiteit. Om beide hersenhelften te benutten leg je, als je rechtshandig bent, je leerboek rechts en je schrift links. Als je linkshandig bent leg je het andersom.
Onderwerpen die je vergeet, of maar niet kan onthouden kun je het beste op laten vallen. Geef je ze een kleurtje of maak het lettertype groter.

tumblr_lijkfqyK911qdabzno1_500_thumbVeel succes met school / werk!

3 thoughts on “How to: leren en concentreren

Geef een reactie

