Foto’s bewerken met PicMonkey

Als ik op vakantie ben geweest en weer terug kom met honderden foto’s, vind ik het altijd leuk om er een paar op Facebook te zetten, of als bureaublad achtergrond te gebruiken. Soms heb je alleen dat er mensen op de achtergrond staan die je er eigenlijk helemaal niet op wilt hebben, of de kleur van iets is op de foto niet zo mooi als in het echt. Dit soort simpele dingen kan je op zich nog wel doen met Windows Photo Viewer, maar als je er gelijk een filter overheen wilt, of misschien die grote dikke puist wat minder zichtbaar wilt hebben? Een van mijn favoriete snelle fotobewerkingssites is PicMonkey. Eerst had je Picnik, maar na een tijdje gingen ze een samenwerking aan met Google en kon je het alleen nog gebruiken met een Google+ account. Toen ging ik opzoek naar alternatieven, en kwam ik PicMonkey tegen. Het is echt alleen bedoeld voor simpele dingen als filters en zo, niet voor professionele fotografen, maar perfect voor mij. 😉

picmonkey

 

home

Zo ziet de homepagina van PicMonkey eruit. Hij verandert wel vaak, met bijvoorbeeld Halloween hebben ze allemaal enge filters en trucs waardoor je een echt enge foto  kunt maken, en met kerst komen de kerstmannen, bomen en ballen om je foto’s een gezellige sfeer te geven.

1

 

Als voorbeeld heb ik even deze foto van mijn vakantie op Ibiza genomen. Hier zie dus naast de foto de ‘Basic Edits’, zoals de foto draaien, bijsnijden, de kleurintensiteit aanpassen, etc.

2

 

Dit is bijvoorbeeld ‘Crop’, waarmee je de foto bijsnijdt. Dat heb ik hier alvast even gedaan voor het gemak, want een panorama is niet echt handig als voorbeeld.

3

 

Met ‘Exposure’ regel je de kleurintensiteit. De kleuren zien er hier feller en lichter uit dan in de vorige foto’s.

4

 

Dan heb je ook nog leuke effecten. Dit is bijvoorbeeld ‘Tranquil’, die de foto een beetje peachy kleurt.

5

 

Of deze, die je foto een beetje een ‘hippiefeeling’ geeft.

6

 

Maar simpele dingen als B&W en sepia hebben ze natuurlijk ook. En er zijn nog veel meer effecten dan alleen deze!

7

 

Als je dat zou willen zou je ook nog een textuur kunnen aanbrengen op je foto. Er zijn ook nog andere categorieën, zoals make-up, text, stickers en seasonal effects. Dat laatste zijn dus de kert/Halloween/movember effecten.

Ook kan je heel makkelijk fotocollages maken op PicMonkey. Als je op zoek bent naar een fijne site om foto’s mee te bewerken zou ik zeker even rondsnuffelen op deze site. Ik ben er helemaal gek op, je kan er zo veel mee! Het enige jammere is dat je voor sommige effecten en andere dingen moet betalen. De reclame onderaan vind ik trouwens ook jammer, maar dat is dan weer zo’n trucje dat mensen daarom een abonnement nemen.

Maarrrr, over het algemeen ben ik heel erg tevreden en raad ik deze site zeker aan!

One thought on “Foto’s bewerken met PicMonkey

Geef een reactie

